Сьогодні ми маємо синергію зусиль органів місцевої влади, Уряду і міжнародних партнерів щодо розбудови мережі Центрів надання адміністративних послуг (ЦНАПів) на місцях. Таке партнерство сприяє створенню сучасних ЦНАПів за кошти місцевих бюджетів, ДФРР, субвенції для ОТГ та програми «U-LEAD з Європою». Тому від місцевої влади та громад важлива ініціатива в цьому напрямку, яку ми як Уряд будемо підтримувати і впроваджувати. Про це на загальних зборах Асоціації ОТГ заявив Віце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України Геннадій Зубко. Читати також: Мінрегіон розробив типові проекти будівництва сучасних медамбулаторій у сільській місцевості «Ми переходимо до трьох стандартів ЦНАПів.
Це комунікаційний майданчик, який щотижня у форматі робочих відео-нарад збиратиме керівників та представників 24 регіональних центрів децентралізації, органів місцевого самоврядування та ОДА. Також, до цієї комунікації залучені представники донорських проектів, експерти за різними напрямами та представники профільних міністерств. Під час нарад буде обговорюватись два основних блоки питань: динаміка створення ОТГ та впровадження проектів секторальної децентралізації. «Для нас є дуже важливою динаміка просування реформи децентралізації в регіонах. Мова йде про об’єднання громад та існуючу проблематику у цьому процесі, статус секторальної децентралізації, зокрема розбудову первинної медичної допомоги у сільській місцевості, розвиток освіти, надання адміністративних послу, Центрів безпеки громадян тощо. Тому, щонеділі спільно з U-LEAD ми запроваджуємо з регіональними Центрами місцевого самоврядування відео-наради щодо розвитку цих напрямків.
За підтримки Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України у 22 областях України відбуваються інформаційні сесії експертів Програми "U-LEAD з Європою”. 06 березня на теренах Хмельниччини в приміщенні Хмельницької торгово-промислової палати відбулася інформаційна сесія з роз’яснень алгоритму відбору громад для участі у Програмі в частині підтримки у створенні ЦНАП. У заході взяли участь представники обласної державної адміністрації, об’єднаних територіальних громад, інших органів місцевого самоврядування, а також місцевих державних адміністрацій, які відповідальні за реалізацію політики надання адміністративних послуг. Участь у заході взяла й представник Хмельницького району Олена Рисюк - головний спеціаліст відділу економічного розвитку інфраструктури та торгівлі адміністрації.
Підготовка до входження закладів охорони здоров’я в реформу розпочато. 6 березня 108 громад-лідерів розпочали активну роботу, щоб першими ввійти в реформу у липні цього року. Методологічну допомогу протягом всього періоду підготовки місцевим командам надаватиме МОЗ України та проект USAID «Реформа ВІЛ-послуг у дії». Гроші підуть за пацієнтами уже у липні цього року. Проте нова модель фінансування закладів «первинки» запрацює лише для громад, усі заклади яких виконали обов’язкові вимоги: – автономізувалися, тобто перетворилися у комунальні некомерційні підприємства; – комп’ютеризувалися, обрали МІС та підключилися до електронної системи охорони здоров’я, отримали електронні цифрові підписи для закладу та лікарів;
28 лютого, на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування було презентовано й обговорено законодавчий маршрут з децентралізації. Це 17 ключових законопроектів першочергових для прийняття, які є основою для подальшого розвитку і успішного впровадження реформи децентралізації на місцях. Цей перелік був підтриманий Координаційною радою донорів. Також лист про підтримку законопроектів до Прем’єр-міністра України і українського Парламенту направив Спеціальний посланник уряду Федеративної Республіки Німеччина з питань реформ у галузях урядування та децентралізації в Україні Ґеорґ Мільбрадт, який теж взяв участь у засіданні парламентського Комітету.
Започаткована в 2014 році реформа з передачі на місця повноважень та фінансових ресурсів дозволила збільшити місцеві бюджети за останні 4 роки з 68 млрд грн до 231 млрд грн. Про це повідомив Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман в ефірі «Українського радіо». «У 2014 році – на початку реформи – місцеві бюджети становили 68 млрд грн. У 2018 році вони зросли до 231 млрд грн. Великі кошти, які ми передали на місця, – сказав Глава Уряду. – Але тепер потрібно ефективно використовувати ресурси. Місцеві керівники мають бути повністю підзвітні людям за кожну гривню, яку вони витрачають». Глава Уряду підкреслив, що ідея децентралізації та створення об’єднаних територіальних громад повністю себе виправдовує. Регіони мають достатньо ресурсів, які можуть і мають витрачатися на користь громадян.
Законопроект «Про засади адміністративно-територіального устрою України» — один з 17 пріоритетних законопроектів, які складають законодавчий маршрут децентралізації. Цей перелік був підтриманий Координаційною радою донорів та спеціальними посланником Уряду Німеччини з питань децентралізації в Україні Ґеорґом Мільбрадтом. Законопроект – єдиний з 17, який ще не був поданий до Верховної Ради. Сьогодні Уряд підтримав нашу законодавчу ініціативу – проект закону «Про засади адміністративно-територіального устрою України». Він законодавчо врегульовує питання щодо порядку утворення, ліквідації, встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць, назв населених пунктів та віднесення їх до певних категорій. Про це повідомив Віце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України Геннадій Зубко, коментуючи схвалення Урядом зазначеного законопроекту.
Запропонована Урядом політика економічного зростання та реформування промисловості і соціальної сфери – це шлях створення нової, сильної української держави, яку поважає світ і в якій поважають громадянина. Про це сказав Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман. Сьогодні, 14 лютого, Глава Уряду представив Звіт роботи Кабінету Міністрів за 2017 рік та основні напрямки реформ у 2018 році. Володимир Гройсман наголосив, що в пріоритеті – формування нової якості державного управління з максимальним використанням цифрової інфраструктури, поглиблення децентралізації та цільове і ефективне спрямування та використання державних ресурсів, передусім бюджетних коштів - за передовими бюджетними програмами, серед яких програма «Доступні ліки», та земля, яку передають у розпорядження об’єднаних територіальних громад.
Прийняття законів з децентралізації, які стимулюють об’єднання та посилюють існуючі громади; секторальна децентралізація, зокрема впровадження реальних проектів; навчання лідерів ОТГ; розвиток міжмуніципального співробітництва та імплементація принципів гендерної рівності у місцеве самоврядування. Така маршрутна карта завдань з впровадження реформи у 2018 році, якою мають спільно рухатись Мінрегіон та всі міжнародні проекти і програми технічної допомоги Україні. Ці завдання сьогодні були окреслені на засіданні Ради донорів з питань децентралізації за участі керівництва Офісу Ради Європи в Україні, Представництва ЄС в Україні, Посольства Німеччини в Україні, Швейцарського бюро співробітництва, представництв ПРООН, ОБСЄ, USAID, OECD, проектів U-LEAD, GIZ, DESPRO, SIDA, DOBRE, ПУЛЬС, EDGE та інших.
Досвід і можливості, які отримали українські регіони та об’єднані територіальні громади в ході децентралізації, дозволяють їм налагоджувати рівноправні відносини з міжнародними колегами. Про це сказав перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ В’ячеслав Негода, коментуючи підписання Меморандуму про взаєморозуміння і співробітництво в рамках ініціативи «Рівний рівному» Робочої групи Комітету регіонів ЄС – Україна з питань децентралізації за підтримки Програми «U-LEAD з Європою». Меморандум підписали: Мінрегіон, Харківська та Хмельницька обласні ради, Чемеровецька, Широківська, Веселівська об’єднані територіальні громади та Deutsche Gesellschaft f?r Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH.
1164 – така кількість об’єднаних територіальних громад у перспективних планах (ПП) 23 областей, затверджених Урядом. Однак ця кількість не остаточна, оскільки Закарпатська область досі не схвалила перспективний план свого регіону. У трьох областях територія покриття ПП складає 21-36%, а в більшості областей – 54-98%. Лише дві області, Рівненська та Кіровоградська забезпечили ПП, які покривають 100% їх території. Про це сказав перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ В’ячеслав Негода, посилаючись на дані Моніторингу процесу децентралізації влади та реформування місцевого самоврядування. «Важливо, щоб громади формувалися у відповідності до перспективних планів. Це аж ніяк не заперечує добровільності об’єднання, а лише дає змогу нікого не залишити поза реформою і наближує громаду, створену за перспективним планом, до рівня спроможної. Багато тих громад, які формувалися раніше без дотримання перспективних планів, сьогодні здійснюють приєднання до себе нових рад, як це раніше і передбачалося. Є і ті, хто об’єднався, але до спроможності там ще далеко.