Закон «Про адміністративну процедуру», який нещодавно був підписаний Президентом, розроблявся більше двох десятків років. Саме стільки часу пройшло від початкової стадії до ухвалення документа.
Закон почне діяти з 15 грудня 2023 року. Причина такого суттєвого відтермінування — необхідність навчання дуже великої кількості публічних службовців та потреба у зміні деяких чинних законів задля мінімізації колізій.
Публічні службовці вже проходять навчальні тренінги щодо впровадження у робочу практику новел законодавства у цьому напрямі. Нині ж, аби ще більше з них мали змогу дізнатися особливості та на життєвих прикладах зрозуміти суть адмінпроцедури, – було випущено посібник «Закон «Про адміністративну процедуру»: загальні прозорі правила взаємодії між державою та громадянами й бізнесом».
Він стане у пригоді представникам органів державної влади, які залучені до приведення у відповідність спеціального законодавства до норм Закону «Про адміністративну процедуру», й тим публічним службовцям, які безпосередньо беруть участь у роботі за загальною адміністративною процедурою.
У посібнику:
- пояснюються принципи адміністративної процедури та низка ключових понять: адміністративний орган, адміністративна процедура і провадження, дискреційні повноваження, заінтересовані особи, адміністративний акт;
- розглядаються основні засади та новели Закону, повноваження адміністративного органу, права та обов’язки особи в адміністративній процедурі, вимоги до адміністративних актів;
- визначається загальний порядок та терміни опрацювання справ, ухвалення рішення та повідомлення про нього громадян;
- наприкінці посібника можна знайти детальні рекомендації щодо підготовки до впровадження Закону «Про адміністративну процедуру».
Ухвалення Закону було однією з вимог європейських партнерів, адже він виводить на новий рівень взаємовідносини між державою та громадянином і бізнесом, суттєво захищаючи права останніх.
Закон України «Про адміністративну процедуру» вводить нові підходи до взаємодії органів влади з фізичними та юридичними особами. Зокрема, він забезпечує та гарантує:
- право особи на участь у розгляді справи у разі можливого негативного рішення щодо неї;
- орієнтацію на позитивний результат, навіть якщо справу треба вирішувати довше;
- максимальну збалансованість рішень публічної адміністрації;
- уніфікацію підходів та спрощення законодавства.
«Основна новизна адмінпроцедури в тому, що люди матимуть право звертатися до органів за єдиною процедурою, незалежно від запитуваної послуги. Для всіх процес відбуватиметься ідентично, чітко та зрозуміло. Крім того, кінцевою метою впровадження адмінпроцедури має бути повна відмова від практики надання «відписок», з якої людині нічого не зрозуміло. Кожен держорган, у разі відмови, повинен чітко обгрунтувати своє рішення», – пояснює Людмила Кравченко, директорка Департаменту публічного права Міністерства юстиції України.
Плюсів застосування, за її словами, можна наводити ще багато. Починаючи від позасудового оскарження до вищого державного органу, і до можливості скасування свого власного рішення або його відкликання. Усе це в майбутньому дасть змогу зменшити кількість звернень в адміністративні суди, котрі нині надзвичайно перезавантажені, й економити власні сили та час.
Ну, і не можу не сказати про ще одну приємність для громадян. З набранням чинності Закону України «Про адміністративну процедуру» їм більше не доведеться бігати по різних держорганах і збирати довідки, якщо такий обов’язок не визначено законом.
Джерело: Міністерство Юстиції